منشور روحانیت2
حفظ سنتهای اصیل و استقلال حوزه
حفظ
سنتهای اصیل حوزههای علمیه به عنوان پرورش دهنده شاگردان مکتب امامان
معصوم همواره از دغدغههای مهم علمای برجسته بوده و هست. حوزههای علمیه در
طول قرنهای گذشته از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به صورت مردمی اداره
شده و عالمان دینی مستقل بودن را افتخاری برای خود میدانستند.
امام
خمینی (ره) نیز در مورد اداره حوزههای علمیه قائل به روش سلف صالح یعنی
استقلال مدیریتی بودند و در جایی نوشتند: «یکی از امور مهمی که مورد توجه
بزرگان و علمای حوزه علمیه قم بوده است... ایجاد نظم و انظباط در
حوزههاست... که به عهده همه خصوصاٌ فضلا و علما و مدرسین میباشد و با
همکاری جدی همگان و با تأیید مراجع معظم میتواند جامه عمل پوشد.»
اندیشههای
آن بزرگوار در مورد شیوههای تحصیلی طلاب و مواد تحصیلی هم برای حوزههای
علمیه راهگشا بوده و هست، تا جایی که در وصیتنامه سیاسی الهی خودشان
فرمودند: «لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درسهایی که مربوط به
فقاهت است و حوزههای فقهی و اصولی، از طریق مشایخ معظم که تنها راه برای
حفظ فقه اسلامی است منحرف شوند، و کوشش نمایند که هر روز بر دقتها و بحث و
نظرها و ابتکار و تحقیقها افزوده شوند و فقه سنتی که ارث سلف صالح است و
انحراف از آن سست شدن ارکار تحقیق و تدقیق است، محفوظ بماند و تحقیقات بر
تحقیقات اضافه گردد و البته در رشتههای دیگر علوم به مناسبت احتیاجات کشور
و اسلام برنامههایی تهیه خواهد شد و رجالی در آن رشته تربیت باید شود.»
ایشان
در جای دیگری نوشتند: «در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزهها، اینجانب معتقد
به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمیدانم. اجتهاد
به همان سبک صحیح است ولی بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و
مکان دو عنصر تعیینکننده در اجتهادند.»
- ۹۶/۰۲/۱۸